Oorontsteking

Heftig en acuut of sluimerend en verborgen

Oorontsteking bij kinderen komt regelmatig voor. De symptomen kunnen verschillen. Het ene kind zit slechts wat aan het oor te prutsen waarbij er dus weinig pijn is en geen koorts. Soms kan er wat etter uit het oor komen. In andere gevallen kunnen ze heel veel pijn, koorts hebben en zelf misselijk zijn.

De buis van eustachius

Een eerste mogelijke oorzaak is de onvolledig volgroeide buis van Eustachius. Tot ongeveer 6 jaar ligt deze horizontaal waardoor de drainage minder efficiënt is. Het vocht dat op die manier in het oor blijft, creëert druk tegen het trommelvlies met als gevolg oorpijn. Bacteriën en virussen kunnen gaan woekeren wat de kans op ontsteking verhoogt.
Zware bevallingen met veel druk op de schedel kunnen resulteren in kneuzingen in het middenoor gebied. De spanning die blijft bestaan zorgt voor een slecht doorbloeding of voor blokkades in het drainage vermogen van de buis van eustachius.

Een slecht immuniteit

Een tweede oorzaak is een verlaagde immuniteit. Dit ontstaat bijvoorbeeld door een slechte reactie op vaccinaties, voedselintoleranties, antibiotica gebruik, te vroeg stoppen met borstvoeding , enzovoorts. De immuniteit hangt tevens van een goede werking van de darmen af. De slijmvliezen in de darmen moeten gezond zijn. Zodat de slijmvliezen in heel het lichaam oa. de keel en de oren gezond blijven. Een onvoldoende afweersysteem maakt de kans op ontstekingen groter.

Wat doet de osteopaat

De osteopaat gaat eerst de organen behandelen zodat de slijmvliezen in heel het lichaam zich kunnen herstellen en waardoor de immuniteit wordt verhoogd. Vervolgens zorgt de osteopaat voor een betere doorbloeding rondom het oor waardoor de afvoer van vocht wordt bevorderd en de functie van de buis van eustachius verbeterd wordt. Oude spanning als gevolg van de bevalling worden weggenomen zodat de doorbloeding verbeterd. Dit verlaagt de kans op ontsteking.