Buikpijn bij uw kind

Buikklachten bij kinderen en osteopathie

Onder buikklachten verstaan we meerdere dingen zoals: buikpijn, obstipatie, diarree, winderigheid, maagklachten, refluxklachten, (op)boeren, klachten na operaties, verklevingen, ontstekingen, zwaar gevoel na het eten, opgeblazen gevoel, de ziekte van crohn, prikkelbare darmsyndroom of pijnklachten bij de menstruatie. De buikpijn kan verschillend zijn van intensiteit en plaats (boven – en onderbuikpijn / acute scherpe buikpijn tot chronische zeurende buikpijn). Al deze problemen kunnen al ontstaan op jonge leeftijd. Al deze klachten kunnen ontstaan door verminderde beweeglijkheid thv de buikorganen, het middenrif en de wervelkolom.

De invloed van de darmen

Wanneer de bezenuwing of doorbloeding naar de spijsverteringsorganen niet meer correct verloopt kan dat zorgen voor spanningen op de organen en een verminderde mobiliteit van de bindweefsels rondom deze darmen. Het is belangrijk dat we dit allemaal zachtjes mobiliseren zodat de functie van de maag, lever en darmen verbeterd. Bij verstijving van het bindweefsel rondom de organen zul je na verloop van tijd  last krijgen van ontstekingen, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en andere problemen.

De invloed van stress

Een andere belangrijke oorzaak van buikpijn kan stress zijn. Door de stress komt ons zenuwstelsel uit balans. Het zenuwstelsel heeft vele functies waaronder een goede vertering. Wanneer het zenuwstelsel niet in balans is, kan uw kind hier moeilijkheden mee krijgen met als gevolg buikpijn.

Wat doet de osteopaat?

Er zijn heel veel oorzaken van buikpijn bij kinderen. Als osteopaat gaan we op zoek naar de oorzaak en behandelen we de mobiliteit van de buikorganen en de wervelkolom. Dit zodat de doorbloeding en bezenuwing naar de spijsverteringsorganen terug hersteld wordt en de klachten verdwijnen. Indien nodig gaan we ook op zoek naar voedsel allergieën en /of – intolleranties, geven we voedingsadviezen mee of eventuele voedingssupplementen.