Whiplash

Onbegrepen pijn en stijfheid

Whiplash ontstaat na aanrijdingen of bijvoorbeeld een impact op de schedel. Ze gaan vaak gepaard met vervelende klachten. In het begin is er vaak een stijfheid en pijn van de nek en schouderregio. Echter, onbehandeld kan de whiplash op den duur gaan lijden tot erg vervelende klachten.

Verklaring van de symptomen

Hoe worden deze vreemde symptomen verklaard? De impact die kan ontstaan bij een aanrijding geeft een korte maar heftige rek op ons ruggenmerg en hersenvliezen. Onze ruggenmerg en hersenvliezen staan direct in verbinding met onze hersenstam (t.h.v de hoogste nekwervels). Fixaties die ontstaan ter hoogte van ons ruggenmerg zorgen voor enorme spanning op de hersenstam. De hersenstam is een belangrijke schakel voor ons zenuwstelsel. Te veel spanning op dit aansturing systeem kan gevaarlijk zijn voor ons functioneren. Het lichaam zal automatisch deze spanning willen reduceren door een hevige afweerspanning van de nekspieren in te stellen. Deze afweerspanning zorgt voor pijn en stijfheid. Bij zware whiplashfenomenen kunnen er na verloop van tijd, door de druk op de hersenstam, andere symptomen ontstaan. Dit kan hoofdpijn of duizeligheid zijn, maar zelfs concentratieproblemen en emotionele spanning komen vaak voor.

Waarom is de behandeling bij de osteopaat zinvol?

De osteopaat kan de fixaties van het bindweefsel rond het ruggenmerg en de hersenvliezen verbeteren. Zachte manuele technieken zorgen voor doorbloeding en herstel van de flexibiliteit. Hoewel de flexibiliteit van het ruggenmerg gering is, is deze van essentieel belang. Geleidelijk zal de spanning op de hersenstam verminderen en hierdoor zal de spierspanning automatisch minder worden. Ook de nevensymptomen kunnen nu verdwijnen.