Hoofdpijn bij kinderen

Hoofdpijn bij kinderen komt vaker voor dan we denken. Er zijn verschillende types hoofdpijn. Hiervan zijn er twee meest voorkomend: spanningshoofdpijn en migraine. Dit is zowel bij volwassenen als bij kinderen.

Migraine

De oorzaken van migraine zijn complexer. Vaak ontstaat migraine als het lichaam niet meer kan compenseren. Met andere woorden ‘de emmer loopt over’. Deze aanvallen duren gelukkig maar 1 – 3 dagen na elkaar. Oorzaken kunnen oa. zijn: voedselintoleranties of allergieën, hormonale processen, stress gerelateerde oorzaken, gewrichtsblokkades in het lichaam of spierspanningen, emotionele spanning.

Spanningshoofdpijn

De oorzaken van spanningshoofdpijn zijn vaak te vinden op andere plaatsen in het lichaam. Mogelijke triggers kunnen zijn: een moeilijke bevalling, scoliose, slechte houding, ademhalings- of luchtwegklachten. De oorzaak is vaak een blokkade of spanning thv de kaken, de schedel, de schouders of de wervelkolom. Dit alles kan spierspanningen geven thv de hoge nek. Dit kan ervoor zorgen dat er een verminderde beweeglijkheid ontstaan in de schedelstructuren en een verminderde doorbloeding. Met als gevolg hoofdpijn.

Stress en hoofdpijn

Wanneer je last hebt van stress komt het zenuwstelsel in de problemen. Dit kan voor veel ongemakken zorgen zoals hoofpijn. Vaak gaat het ook met andere klachten zoals buikpijn, nekpijn, rugpijnconcentratieproblemen en slaapproblemen.

Wat kan de osteopaat voor uw kind beteken:

We gaan op zoek naar bewegingsverliezen in het lichaam als osteopaat. Zo kunnen we het zenuwstelsel terug in balans brengen en de belastbaarheid van uw kind verbeteren. Om een zo goed mogelijk resultaat te behalen gaan we het lichaam van top tot teen onderzoeken. Na een paar behandelingen merkt u vaak al dat de frequentie en de intensiteit sterk afneemt. Voedingsadvies wordt indien nodig meegegeven.