Oorontstekingen bij uw kind

Heftig en acuut of sluimerend en verborgen

Oorontsteking bij kinderen komt regelmatig voor. De symptomen kunnen verschillen. Het ene kind zit slechts wat aan het oor te prutsen waarbij er dus weinig pijn is en geen koorts. Er kan wat etter uit het oor komen. In andere gevallen kunnen ze heel veel pijn, koorts hebben en misselijk zijn.

De buis van eustachius

Een eerste mogelijke oorzaak is de onvolledig volgroeide buis van Eustachius. Tot ongeveer 6 jaar ligt deze horizontaal waardoor de drainage minder efficiënt is. Het vocht dat op die manier in het oor blijft, creëert druk tegen het trommelvlies met als gevolg oorpijn. Bacteriën en virussen kunnen gaan woekeren wat de kans op ontsteking verhoogt.

Een slecht immuniteit

Een tweede oorzaak is een lage immuniteit. Dit ontstaat bijvoorbeeld door een slechte reactie op vaccinaties, voedselintoleranties, antibiotica gebruik, te vroeg stoppen met borstvoeding , enzovoorts. De immuniteit hangt grotendeels van een goede werking van de darmen af. De slijmvliezen in de darmen moeten gezond zijn. Zodat de slijmvliezen in heel het lichaam oa. de keel en de oren gezond blijven. Een onvoldoende afweersysteem maakt de kans op ontsteking groter.

Wat doet de osteopaat:

De osteopaat gaat eerst de organen behandelen zodat de slijmvliezen in heel het lichaam zich kunnen herstellen en waardoor de immuniteit wordt verhoogd. Vervolgens zorgt de osteopaat voor een betere doorbloeding rondom het oor waardoor de afvoer van vocht wordt bevorderd en de functie van de buis van eustachius verbeterd wordt. Dit verlaagt de kans op ontsteking. We gaan ook de mobiliteit van de schedelbotstukken testen en eventueel behandelen.