Postnatale depressie

Er zijn verschillende redenen waarom moeders na hun zwangerschap last kunnen krijgen van postnatale depressie. Op het eerste consult zullen we daarom uw lichamelijke functies zo goed mogelijk onderzoeken en een gericht behandelplan opstellen. Twee veelvoorkomende oorzaken diepen we vast verder uit.

Hormonale oorzaak

Een eerste oorzaak is bijnieruitputting ten gevolge van de hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap. Doordat het dragen van een baby én de bevalling zo'n uitputtend proces kan zijn kan onze bijnier uitgeput raken. De bijnier zorgt voor de aanmaak van cortisol en adrenaline. Deze twee hormonen zullen de bloedsuikerspiegel laten stijgen. Echter, wanneer de bijnier is uitgeput kan deze niet meer goed deze twee hormonen vrijmaken. Vermoeidheid en somberheid is de vaak een gevolg van zo'n bijnieruitputting.

Mechanische oorzaak

Een tweede en mechanische oorzaak is het sterk naar voren kantelen van het heiligbeen. Daardoor ontstaat er spanning op het ruggenmerg dat verbonden is met de hypofyse, de regulator van de hormonen. Dit veroorzaakt een hormonaal onevenwicht dat kan leiden tot depressie. Als osteopaat gaan we (indien nodig) het heiligbeen terug in de juiste positie brengen, blokkades vrijmaken en spanningen losmaken. Het lichaam kan zichzelf hierdoor herstellen, wat een positieve impact heeft op de hormonale balans en de vitaliteit.